torsdag den 17. oktober 2013

Mundtlighed - oplæsning





At arbejde med mundtlighed i danskundervisningen, kan være helt fantastisk. Samtidig har flere kloge hoveder indenfor feltet efterlyst fokus på mundtlighed i danskundervisningen, så det er bare med at klø på.
Der er naturligvis et utal af måder man kan gå til det på; stand up, spoken word og taler - bare for at smide noget på bordet, men noget, som jeg synes er godt at starte op med, er oplæsningen.

Oplæsningen adskiller sig, kort sagt, fra højtlæsningen ved at være en dramatisk gengivelse af teksten, hvor læseren lever sig ind, og derfor også tolker, dét der læses op.
Noget sjovt ved at arbejde med oplæsning er, at nogle af de elever, der ikke nødvendigvis er specielt faglig stærke, eller specielt interesseret i danskfaget, kan være helt fantastiske oplæsere. På den måde, kan det også bruges til at få rystet posen lidt

Men altså;

Et forslag til at arbejde med oplæsning i udskolingen

1. Introduktion
Underviseren starter med en snak i plenum - hvad er mundtlighed? Hvorfor kan det være en god ide at være godt til at læse op? Eller kunne tale foran andre, så dem der lytter, gerne vil høre efter?
Powerpointet hér lægger ud en diskussion i plenum og leder hen til spørgsmålet - hvad er god oplæsning?

2. Hvordan er man en god oplæser?
På powerpointer er et hyperlink til en optagelse af Thomas Winding, der læser, Mester, min lille hund i natten, op. Ved ikke om man kan kalde det en klassiker, men altså. Dæleme tæt på så. Der er flere optagelser og de tager knap 20 min. stykket.
Eleverne har papir og blyant/computer/ipad/mobil/hvadvedjeg klar og noterer, imens de lytter, hvad de synes om oplæsningen og hvilke ting han gør, for at gøre oplæsningen god.
Underviseren samler op på elevernes pointer og skriver på tavlen.

3. Oplæsningshæftet
 Oplæsningshæftet hér uddeles og gennemgås. Hæftet er et "klipsammen" af opskrifter, forklaringer, øvelser og tekstbidder, som kan bruges til at træne oplæsning, samt en tjekliste eleverne kan bruge, når de øver sig. Teksterne er uddrag fra et blogindlæg, Den Sidste Balkjole og Dronningens nytårstale. I princippet kunne man også bede eleverne om at læse et stykke stand-up op. Men det har jeg endnu ikke afprøvet.
Hæftet er beregnet til at gennemgå slavisk, men man kan i princippet ændre på det, som man synes. 

Forklaringen her bliver ikke så lang, da det meste fremgår af hæftet.
Slutteligt, vil jeg dog lige nævne, at noget af det bedste, jeg har prøvet med oplæsning, var da jeg havde et novelleprojekt, hvor eleverne lagde deres noveller ind på deres klasseblog. Eleverne lagde herefter deres oplæsninger af deres egne tekster ind som hyperlinks. Det var lærerigt at se, hvordan elevernes forhold til deres egne tekster voksede. De rettede og skrev om og øvede og rettede igen, hvilket man naturligvis kunne se på deres endelige produkter. Så I forhold til at holde eleverne i skriveprocessen længere, så er det altså også et trick, der kan anbefales.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar