onsdag den 24. oktober 2012

Dansk rap - med fokus på sproglige virkemidler


Malk de Koijn - Kosmisk Kaos

Jeg har en forkærlighed for dansk rap, hvilket måske egentlig ikke er specielt dansklærer-like, men lad nu det ligge. Den danske rap-trio, Malk de Koijn har, med sit sorte, syrede univers og verdens specielle tekster præsteret noget af det bedste moderne danske lyrik, der findes.
(Efter min mening. Der er sikker mange andre, der synes det er noget knald.) 

Jeg har undervist med Malk de Koijn, i forbindelse med et længere undervisningsforløb i dansk poesi, hvor jeg brugte sangen, Kosmisk Kaos, da eleverne skulle arbejde med sproglige virkemidler. 
Teksten rummer, foruden en del intertekstuelle referencer og rim, enormt meget billedsprog, hvilket gør den oplagt til at lade eleverne selv gå på jagt efter sproglige virkemidler.
Men altså;

Et forslag til et undervisningforløb i dansk rap med fokus på sproglige virkemidler, her eksemplificeret ved Malk de Koijns Kosmisk Kaos (1-2 lektioner)


1. Eleverne forbereder sig hjemme 
Eleverne bliver bedt om at søge informationer på nettet omkring bandet Malk de Koijn. (Dét være sig radiointerviews, artikler ect.) Derudover går eleverne ind på youtube og hører sangen her minimum 3 gange. Eleverne noterer desuden de steder i sangen, de synes bedst om samt en begrundelse. 

2. Opsamling på klassen
Underviseren laver, med udgangspunkt i elevernes noter om Malk de Koijn, et mindmap over bandet på tavlen. Derudover noteres det også, hvis der er nogle elever allerede kender, eller er stødt på, andre sange med kunstnerne. 

3. Sproglige virkemidler
Underviseren gennemgår det her powerpoint, hvor nogle forskellige sproglige virkemidler kort er præsenteret og eksemplificeret. Man kan evt. lade eleverne selv finde på nogle eksempler, som de efterfølgende kan dele og diskutere med sidemakkeren. 
Hvis de er lidt rustne hvad angår rim, (hvem er egentlig ikke det?) kan man vise dem en video her, hvor digteren Peter Dyreborg kort gør rede for nogle forskellige typer af rim. 

4. Kosmisk Kaos (gruppearbejde)
Eleverne får udleveret teksten til Kosmisk Kaos, og imens sangen afspilles markerer eleverne de sproglige virkemidler de bliver opmærksomme på.
Eleverne herefter i grupper, hvor de erfaringer og diskuterer og svarer på de her spørgsmål.
Hvis man har lyst til, kan eleverne få det her ark med eksempler at støtte sig til. 
Underviseren går rundt og lytter til grupperne og stiller uddybende spørgsmål. (Hvis man altså er til den slags)

5. Opsamling og perspektivering
Med udgangspunkt i gruppernes diskussioner og svar, kan underviseren vælge at samle op i plenum.
I den forbindelse kan man også også høre eleverne, om de kan komme i tanke om andre sproglige virkemidler i dansk rap, eller om de kender nogle raptekster med et lignende indhold.

Lige lidt ekstra

  • På linket her kan eleverne gå ind og høre forskellige sange fra én af kunsterne bag Malk de Koijn. 
  • Bogen her, (noget nær det perfekte) fra forlaget Alinea giver nogle gode forslag til hvordan man kan arbejde med dansk rap.
  • Kunne man tænke sig, at lave et længere forløb med sin klasse kunne det også være en idé at få nogle professionelle ud. Det kan man læse mere om her.
  • Hvis man gerne vil have noget mere håndgribeligt er der her et interview med Malk de Koijn, man også har mulighed for at printe ud.


-->
"Jeg må stimuleres for ingenting fungerer som det burde
Der skal mere end urtete til at kvæle mine sjælekvaler
Jeg daler
falder
maler blå verbaler
For det hænder for selv den bedste at bøtten vender til det værste
Noget af det sværeste man kan undværer må være nærvær fra de næreste
Jeg tager endnu en tår, mens et år bliver til årtier, tier blir' til årtusinder
Jeg hører susen for mit indre ører
mit sind det køre non-stop som skodpop på fucked up diskoteker
skt. Hans eller skt. Peter venter spændte på at se mig til the
men de må sande at jeg blir' oven vande
for det er for let at bare forbande det hele langt væk
i trit med man ligger sig i sprit, spiller sig selv og går fallit
jeg vågner stum op i et tom rum og køber ord på kredit
mit tankespind holder mig bundet på hænder og fødder
så jeg er fortabt, hvis ondskabens træ slår rødder i mit sind og straks"

2 kommentarer:

  1. Forkærlighed for dansk rap - ja man må jo høre meget. Og det gør jeg også når jeg pendler frem og tilbage mellem mit hjem i Skårup på Sy'fyn og mit arbejde i Odense på Læreruddannelsen på Fyn. Der var faktisk en dag hvor jeg jeg hørte Besøgstid på P1 med rapperen Per Vers. Ret interessant udsendelse, især fordi jeg ellers ikke interesserer mig for rap og derfor fik udvidet min horisont ganske betragtelig.
    Til gengæld interesserer jeg mig for undervisning og har en forkærlighed for, ja er vildt fascineret af dem, der tør gå andre veje og dermed er villige til at tage en øretæve en gang imellem for at undersøge om en vej er brugbar.
    Blog en rap! Hvorfor ikke? Blogen var måske ikke mit førstevalg, men det kan jo være, at det er mig der tager fejl, det har jeg faktisk gjort før (Det var i 1972 – en mandag så vidt jeg husker). Jeg ville nok tænke mere i mobiltelefonens mulighed for at optage lyd og video og overveje hvorledes jeg kunne få eleverne til selv at udtrykke sig og arbejde med sproget.
    Hvorfor det? Jo, primært fordi det er synd for de stakkels børn at de skal fyldes med viden uden at de får lov til at vise at den viden er brugbar for dem. Hvad skal man dog med sproglige virkemidler fra en multimodalt univers, hvis man ikke må benytte dem i et tilsvarende univers. Eller sagt på klafkisk, hvorfor åbne en sproglig verden for eleverne, hvis de ikke selv må åbne sig imod denne verden?
    Kan bloggen bruges til dette? Ja, men den er som oftest meget skriftlig og det er jo lidt synd, når det netop er en multimodal genre der arbejdes med. På den anden side ...
    Nej, det vil jeg lade være op til det kreativt tænkende menneske …
    Og så er der selvfølgelig alt det som vi skal i skolen. Det der med læring og med kvalitet, herunder sproglig kvalitet, men også alt det med kreativiteten, virkelysten, åndsfriheden (der ligesom ytringsfriheden ikke kan bruges til alt) og demokratiet.
    Jo, stik bare snuden frem og prøv noget - og brug bloggen som dokumentation og ...

    SvarSlet
  2. @Carsten Oxenvad.
    Tusind tak for din kommentar.
    Hvis man skulle bruge blogging i forbindelse med rap og raptekster, ville jeg bestemt bruge vlogs (video logs) da det, som du nævner, er en multimodal genre. Man kan selvfølgelig bruge bloggen til at læse teksen, ligesom man med podcast kan fokusere på den mundtlige del. Sådan kan man jo dissekere derudaf, hvis det var det man ville. Det havde jeg egentlig ikke tænkt så meget over, men det tror jeg da, at jeg vil give mig til nu.
    Mvh Annasofie

    SvarSlet