tirsdag den 23. oktober 2012

Spoken word (esol)


Eleverne har ordet

Som nævnt i et tidligere indlæg, kan det være enormt givende at arbejde med spoken word / poetry slam både i dansk og, som i dette eksempel, i engelskundervisningen. Primært fordi, der simpelthen ligger så meget lækkert tilgængeligt på internettet - og fordi ungerne er virkelig gode til det, hvis man lige støtter dem lidt. Desuden kan du som underviser, efter behov, strikke lektioner sammen således at forskellige læringsstile- og mål tilgodeses
Jeg har brugt dette undervisningsforløb i udskolingen, hvor indrømmet, nogle elever giver sig til at hvæse og sprutte af én, hvis man så meget som kommer til at hviske "poetry". Det kommer de sig over.
Any who; I dette undervisningsforløb er der fokuseret på mundtlighed og engelske idiomer (idioms) Jeg synes det er fedt at gøre rigtig, rigtig meget ud af, at eleverne lærer små puns, idioms, saying og  så videre og jeg integrerer det gerne i helt stor stil i undervisningen og, forhåbentlig på sigt, i deres eget engelsk, men det er jo nok et helt andet blogindlæg. Det skal dog lige nævnes, at er musikere såsom The Streets og Lilly Allens tekster er proppet med sådanne, hvis man lige får lyst til den slags. 
Nå.

Et forslag til hvordan man kan arbejde med spoken word/ poetry slam i engelskundervisningen i udskolingen (4-6 lektioner)

 

1. Eleverne forbereder sig hjemme
a) Har eleverne ikke før arbejdet med genren, går de hjem og researche på emnet. Hvor stammer genren fra? Hvad går det ud på ect. - Eleverne tager noter til dette, som medbringes til timen.
I forbindelse med deres research skal eleverne også finde og se nogle forskellige poetry slam klip på Youtube. Afhængig af eleverne kan man vælge, hvor mange.
Fx. kan man anbefale dem den her side eller denne her denne her.
b) Eleverne ser klippet her med spoken word artist, Rudy Fransisco, der fremfører sit digt "Scars". Klippet ses minimum 3 gange.

2. Opsamling og gruppearbejde
Har eleverne ikke før arbejdet med genren (som sagt ovenfor) samler klassen op i fællesskab ved at lave et mind map over spoken word/ poetry slam. 
Eleverne får udleveret et ark med Rudy Fransiscos digt scars, hvor der er også et lille glossery, man kan vælge at bruge, da der er en del svære ord i digtet. Derefter spilles klippet fra før på smart boardet.
Eleverne læser digtet og løser de her opgaver i små grupper.

3. Idioms og opstart
Det kan synes uoverkommeligt at begynde på sin egen spoken word tekst. Der er selvfølgelig ikke nogen grund til at støtte eleverne til op over begge øre, men nogle forskellige forslag til struktur og en fælles opstart er måske ikke en dårlig idé.
For de elever, der er helt vilde med den slags, er der her et "støtteark", som er stykket sammen af alt godt fra nettet.
For at hjælpe eleverne med ideer og struktur har jeg brugt "idioms". Eleverne kan i skriveprocessen, ved at gentage idiomerne, skabe struktur, eller en rød tråd i teksten. Samtidig kan idiomerne også give inspiration til eleverne og sætte skub i fantasien, da idiomer kan sætte associationer i gang. (Har eleverne dog et andet ord eller en sætning, de hellere vil bruge, når de skriver teksten står det dem frit for.)
a) Eleverne har ( evt. derhjemme) været på opdagelse efter idiomer og skrevet 3 eller 4 ned, de synes er gode. Forskellige idioms og tilhørende forklaringer kan findes på denne her hjemmeside.
Man kan evt. bruge lidt tid i grupper på at snakke om de forskellige idioms, der er fundet.

b) Ud fra et selvvalgt idiom og evt. støttearket bliver eleverne bedt om at "lynskrive" en spoken word tekst. Selv, hvis eleverne kun får et par minutter til det, er der som regel nogle brugbare stykker, som eleverne kan læse op, enten i grupper eller plenum, til inspiration. Et eksempel på en sådan elevkladde kan også ses lige her.

4. Skrivning og respons
Eleverne skriver hjemme eller i skolen på deres spoken word tekster.

Mht. respons er det selvfølgelig op til underviseren selv, hvordan, og på hvad, eleverne skal give hinanden respons - jeg har valgt at eleverne, i par, skal gi' hinanden respons på tydelighed. Eksempelvis kunne man gi' eleverne følgende ting, at holde øje med, når digtet bliver læst højt.
  1. Hvor hænger teksten bedst sammen? 
  2. Er der nogle steder, hvor teksten er svær at forstå? Hvilke?
  3. Hvor er der rim/gentagelser i teksten? Hvilken effekt har det?
  4. Hvordan bliver stemmen brugt, når teksten læses op (hviske, højt, pauser, tryk ect.) og hvilken effekt har det?
  5. (Har man lyst til at forkæle eleverne med et rigtigt knastørt responsark, er der også et sådant.
Efter responsen får eleverne tid tid at rette og skrive om i deres tekster.

5. Fremlægning
Alt afhængig af the level of teenage modiness- og eller - sejhed, kan man få eleverne til at fremføre digtene i små grupper eller foran klassen. - men selvfølgelig allerhelst med en mikrofon i stativ, i et klasselokale, hvor man har lavet caféborde, og med underviseren iphone hele oppe i snotten.


For at det ikke blev verdens længste og mest rodede indlæg, kommer der lige lidt mere her til sidst (i stedet for tvangsproppet ind ovenfor) Disse "ekstraøvelser", om man vil, er nogle man efter klassens behov kan implementere i undervisning eller bare vifte eleverne lidt om næsen med, hvis de begynder at blæse for store tyggegummibobler og pille for nervøst ved deres telefoner

Rimkursus:
Hvordan var det nu lige med ende, kryds og bogstavrim? - for nogle elever kan det være meget rart med en opsummering, hvor de selv lige sidder og laver nogle rim selv. 
Cockney Rhyming Slang
For nogle af de sprognørdede elever, kan det være sjovt at snage lidt i denne her "rimgenre"
Stressing the point
For at få en følelse af, hvor meget det betyder for teksten, hvor trykket lægges, kan man eventuelt få eleverne til at lege med denne sætning; She was wearing the white dress on the afternoon he arrived - og få dem til at læse sætningen højt, men hvor de skifter hvilket ord, der lægges tryk på. Der er sikkert en sætning, der er mere gennemtænkt, men altså. 
 
Links:   
  • En spoken word kunstners gode tips og hjemmeside (på engelsk) her.
  • Spoken word festival lige om hjørnet, i Odense dog. Se mere lige her.
  • En playliste med forskellige poetry slams, så er det bare at begynde fra en ende af.
  • Nogle forskellige videklip med instruktioner til hvordan man skriver en spoken word tekst (desværre på dansk, men kan helt klart anbefales)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar