onsdag den 17. april 2013

Animerede kortfilm



The Reward


The Animation Workshop, der ligger i Viborg, varetager alt fra kurser i klassisk tegning til bacheloruddannelser inden for grafisk animering og instruktion. Når eleverne fra skolen debuterer, blir' deres forskellige animeringsfilm lagt ud på nettet, hvor de nærmest bare tigger om, at blive brugt i undervisningen. Én film jeg personligt synes er super neat, er The Reward af Mikkel Manz og Kenneth Ladekjær. Filmen der handler om heltemod, venskab og dét at blive voksen, har en enormt flot grafik og en legende og fantasifuld streg. Kortfilmen er primært beregnet til mellemtrin-udskolingen, da der er et par voldelige scener i. Jeg har brugt filmen fra 6. Klassetrin og ville umiddelbart ikke gå længere ned. Filmen er "voiceless" og kan i princippet bruges både i dansk- og engelskundervisningen. Forløbet kan forlænges og forkortes efter behov, eller man kan vælge at vise eleverne filmen, hvis det er en stram dag og der lige skal noget andet på programmet.

Et forslag til et undervisningsforløb i den animerede kortfilm, med udgangspunkt i filmen, The Reward (2-3 lektioner)


1. Fælles opstart
Underviseren begynder med at fortælle eleverne, hvad de skal arbejde med i dette forløb, hvorefter  han/hun skriver Kortfilm på tavlen. Eleverne laver nu, med hjælp fra underviseren en opsamling eller brainstorm over emnet, alt afhængig af hvor meget de har arbejdet kortfilm før. Herefter giver underviseren titlen på filmen og beder eleverne skrive ét par linjer hver, om hvad de tror kortfilmen kommer til at handle om.

2. Filmen
Eleverne ser den animerede kortfilm, der enten kan findes på Youtube under dette link, eller The Animation Workshops hjemmeside her. Man kan vælge at bede eleverne om, at lægge mærke til én eller flere ting, de kan notere under filmen og bruge senere i analysen. Som eksempelvis filmens komposition eller personkarakteristikker. 

3. Arbejdsfase
Eleverne får udleveret en analysemodel til kortfilm. Underviseren kan tage udgangspunkt i denne model af Jesper Korch, der er frit tilgængelig på nettet og meget detaljeret. Afhængig af eleverne kan det være en fordel at gennemgå nogle af begreberne i modellen, hvorefter eleverne kan arbejde i grupper. Grupperne skal hver have en computer, så de kan se filmen og spole efter behov. 

4. Afslutning og perspektivering
Elevgrupperne kan enten i plenum eller gruppe-til-gruppe gennemgår de vigtigste punkter i analysemodellen. Forløbet afsluttes med en fælles perspektivering og snak om filmen med udgangspunkt i filmens titel og de noter eleverne havde taget til, hvad de troede filmen ville handle om. Det afsluttes med en perspektivering. Kender eleverne andre animationsfilm, der ligner denne?  Og hvad har de ellers hørt/set/læst af andre ting, der bærer samme tema, som The Reward?

Lige lidt ekstra

  • The Reward har sin egen blog/hjemmeside, da folkene bag kortfilmen ønsker at lave flere film i samme univers. Hér kan eleverne finder skitser og information om filmens forskellige scener og figurer. Dét kan især være sjovt for de elever, der har en interesse i animering og/eller er meget visuelle.
  • Både på Youtube og The Animation Workshops hjemmeside findes der mange flere animerede kortfilm. Eksempelvis er filmen Out of The Ordinary også enormt fin. Den er dog med engelsktale, hvorfor det vil være en fordel at bruge den i engelskundervisningen i udskolingen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar