onsdag den 24. april 2013

Kidblog.org


Vil lige slå et slag for klasseblogs, der muligvis er noget af det smarteste, der findes! Alle opgaver, Power Points og elevtekster er samlet ET sted, så der er ikke noget, der bliver væk, eller glemt eller spist af hunden, derudover fungere bloggen, som en elevportefølje, da eleverne så at sige har hver deres blog inde på selve klassen bloggen, hvor de har alle deres tekster.  Armen, hvis det er ikke er neat, så ved jeg da snart ikke.

Når jeg har oprettet klasseblogs til mine elever i praktikken, har jeg brugt det engelske, Kidblog.
Det er en lærerstyrede blogplatform, der udelukkende er for skoleklasser, og er nemt tilgængelig, anvendelig og har samtidig den fordel, at elever ikke på noget tidspunkt skal indtaste mails eller andre personlige oplysninger.
Derudover er blogs på Kidblog kun tilgængelige for andre undervisere og skoleelever, der ligeledes er tilknyttet en klasseblog på siden. Dette ligger ret meget op til, at mange kan have venskabsklasser på bloggen, hvilket også er en fordel, når man bruger den i engelskundervisningen. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan man finder klasser efter nationalitet, men der er et annoncefelt på startsiden, hvor man kan søge venskabsklasser. 

Opstartssiden for eleven/underviseren efter log in. I den store grå boks i venstre hjørne ligger alle elevernes blogpost arrangeret efter dato og tidspunk for udgivelse. I den mindre hvide boks ved siden af, er der en oversigt over visninger, views på bloggen. Denne klasseblog har haft 5418 views. Ovenfor den hvide tekstboks kan underviseren navigere imellem sine forskellige klasseblogs, All my blogs. Samme sted kan eleven/underviseren enten gå ind i sine kladder og indlæg, my post, eller oprette et nyt blogindlæg, new post. (http://kidblog.org/Annasofiesbloggere/)

Kidblog har desuden den væsentlige fordel, at det er muligt for underviseren at se og kommentere på elevens kladder (endnu ikke udgivne indlæg) på sit Control panel. Underviseren kan således hjælpe elever, der sidder fast i en skriveproces. Derudover giver kladdefunktionen underviseren mulighed for at følge en elevs skriveproces på nært hold, hvilket kan være en fordel ved bekymringselever.

Ligesom mange andre blogplatforme kan Kidblog også bruges på Smartphones, så eleverne har mulighed for at blogge, læse og kommenterer på blogindlæg via mobiltelefonen. De eleverne jeg har brugt det med, bloggede ret meget fra deres smartphones, så det er en feature, der virkelig taler for, at bruge en rigtig blogplatform i stedet for blogfunktionen på skolen intranet (hvis de bruger det)
Ligesom andre blogs minder Kidblog i layout og udtryk om et A4 ark og kræver ikke mere teknisk snilde, end at sende en e-mail.

Også de mindste kan bruge det: Sé selv




Ingen kommentarer:

Send en kommentar